top of page

סדרת הפרי-דראפט - פרק 6: סנטרים וגארדים

זה השלב בסדרה שבו אנחנו מגיעים לעמדות, שהן (אולי) הכי אנדרייטד על ידי הצופה הממוצע, אבל ממש לא על ידי ג׳נרל מנג׳רים ברחבי הליגה - החלק הפנימי של קו ההתקפה (IOL). אלה האנשים שאמונים על הניסיון לחסום ולהגן על בסיס הפוקט מפני מפלצות כמו כריס ג׳ונס, ג׳אסטין מאדוביקה, כריסטיאן ווילקינס וכו׳.


בעוד שכמה מקבוצות הליגה החליטו לבזבז באוף-סיזן עשרות מיליוני דולרים לעונה על העמדות האלו (איגלס, ראמס, פנתרס ופאטס - בראשן), אחרות יחפשו פתרונות זולים בדראפט.


גם כאן, בדומה לפרק על הדיפנסיב באקס - קחו בחשבון שחלק מהפרוספקטים יידרשו לעשות הסבה (גם אם זמנית): מסנטר לגארד, מגארד לסנטר, מגארד ימני לשמאלי - ולהפך. שחקן שיודע, ומנוסה, בכמה עמדות לאורך קו התקפה - יקבל חיזוק למניה שלו (שכן פציעות על קו ההתקפה אינן נדירות, וישנה חשיבות גדולה לשחקנים שמסוגלים לספק גמישות ולשמש כמחליפים, או פותחים, ביותר מעמדה אחת).








*** הערה: גרהאם ברטון מדיוק זה שחקן שאפשר היה להכניס כאן (שיחק בכל העמדות בקולג׳, אבל בעיקר תאקל) כי מרבית התחזיות מכוונות לכך שהוא ישחק סנטר ב-NFL. בסופו של דבר החלטתי להכניס אותו לדירוג תאקלים ושם הוא יופיע.


מקום 1 - ג׳קסון פאוורס-ג׳ונסון (סנטר), אורגון


אחד הכוכבים הגדולים של שלבי ההכנה של הדראפט - מהאימונים לקראת הסניור בול, דרך הקומביין ועד הפרו-דיי - מתייצב כאן במקום הראשון (ויש קונצנזוס די רחב בעניין הזה).


יתרונות


סנטר אתלטי בטירוף - למרות שהוא שוקל הרבה ביחס לגובה שלו, הוא רץ 40 יארד ב-5 שניות בדיוק (אחוזון 93 לעמדה), והצטיין במיוחד גם בקפיצה לרחוק (אחוזון 90).


בעונה האחרונה שלו בקולג׳, היה לו ציון PFF של 85.2 בחסימה למהלכי ריצה (יותר גבוה מקריד האמפרי בעונה האחרונה שלו) וציון של 90.6 בחסימה למהלכי מסירה (יותר גבוה מטיילר לינדרבאום).


וככה זה נראה על הגרף בהשוואה לפרוספקטים אחרים במחזור הזה (ציון PFF משוקלל ביחס למיקום בדירוג הכללי של הפרוספקטים בדראפט):



הנה הוא, עושה מטעמים מקו ההגנה של טקסס טק בעונה שעברה (כולל ריצה בדרך לחסימה במהלך סקרין):



והנה תצוגת תכלית של האתלטיות שלו, עם מעבר ל-2nd level (השלב הבא של ההגנה אחרי קו ההגנה):



מבחינת וורסטיליות - ב-2023 הוא אומנם שיחק באופן בלעדי בעמדת הסנטר, אבל יש לו ניסיון גם כגארד ימני - בעונות 2021/2022 הוא שיחק 430 סנאפים בעמדה הזאת, והיו לו עוד כמה סנאפים כגארד שמאלי ותאקל ימני. למעשה, הוא צבר ניסיון בקריירה אפילו מהצד השני של הכדור - כדיפנסיב תאקל.


חסרונות


אין לו הרבה חסרונות במשחק שלו, אז כמו במקרים רבים של פרוספקטים שלמים - אפשר למצוא כאן בעיות, לכאורה, רק במדידות הפיזיות: הזרועות שלו קצרות יחסית (אחוזון 38), ויש שחוששים שזה יכול לגרום לו לקשיים מול שחקני קו הגנה ״ארוכים״ יותר.


מה אומרים המוק-דראפטים?


כאמור, מאז הסניור-בול (שם הוא היה אחד השחקנים המרשימים ביותר, אם לא המרשים ביותר) - מניית הדראפט שלו מרקיעה שחקים:



בחירות הקונצנזוס הפופולאריות הן סטילרס ב-20, דולפינס ב-21 או קאובויס ב-24.


השוואה פופולארית: קריד האמפרי


שורה תחתונה שלי: מרשים מאוד לראות בן אדם שוקל בערך 160 קילו רץ ככה ומזיז אנשים. השילוב הזה בין גודל לאתלטיות הוא מצרך מבוקש מאוד בליגה כיום, ואני אופתע לראות אותו זולג אחרי הדולפינס בבחירה 21. נראה כמו שחקן שיהיה מוכן לפתוח כבר בשבוע 1.


מקום 2 - זאק פרייז׳ר (סנטר), ווסט וירג׳יניה


הסנטר השני בקונצנזוס Big board של מרבית האנליסטים נכנס גם למקום השני בדירוג הזה, אחרי תחרות צמודה עם כמה מהגארדים המובילים.


יתרונות


בעונת 2023, הוא קיבל ציון סולידי של מעל 70 במדדים החשובים של PFF: חסימה במהלכי ריצה, חסימה במהלכי מסירה, ציון כלל מצטבר, וגם במיקום ושמירה על הגאפים. הוא זריז, יש לי ידיים חזקות, והוא אגרסיבי מאוד (אפילו, לעיתים, יותר מדי).


לחובבי ההיילייטים של שחקי קו התקפה - יש כאן מקבץ יפה שלו עושה פנקייקים מאנשים (סנטר, מספר 54), ויש שמייחסים את היכולת הזאת לעובדה שיש לו רקע כמתאבק מצליח (זכה 4 פעמים באליפות המדינה בהיאבקות):



חסרונות


פרייז׳ר צבר פחות ניסיון בעמדות אחרות, ביחס לפאוורס-ג׳ונסון, למשל. הוא שיחק את כל הסנאפים בשלוש העונות האחרונות שלו בקולג׳ בעמדת הסנטר. גם אין לו את הגודל ואת האתלטיות שיש לפרוספקטים מובילים מעבר, ויש הטוענים שזה מנמיך את התקרה שלו ב-NFL.


מבחינת ביצועים על המגרש - הציון הכללי שלו ב-2023 היה נמוך יותר מזה של 2021 ו-2022.


הוא סבל משבר ברגל בשבוע 13 של עונת הקולג׳ים האחרונה (נובמבר 2023), אבל נראה שהשתקם בסך הכול - והוא לקח חלק מלא בקומביין בחודש שעבר.


מה אומרים המוק-דראפטים? אמצע-סוף סיבוב שני. מוקים שמורידים אותו מהלוח בסיבוב ראשון שולחים אותו לליונס (בחירה 29) או לניינרס (בחירה 31) בעיקר.


השוואה פופולארית: איי.קיו שיפלי


שורה תחתונה שלי: עוד שחקן שפוטנציאלית יכול להיות פותח משבוע 1. אני חושב שיש כמה מגבלות פיזיות מהותיות, אבל הוא עוד יכול לזנק למיקום מפתיע בדראפט הזה בגלל positional value. אני מבין שהקאובויס והצ׳ארג׳רס כבר התעניינו בו בתהליך לקראת הדראפט, ולא אופתע אם הוא יגיע לאחת מהן, גם אם בסיבוב 2.



מקום 3 - קופר ביב (גארד), קנזס סטייט


אם דעת הרוב קובעת - מדובר בגארד הכי מוכשר בדראפט הזה. שיחק את רוב הסנאפים שלו בשנתיים האחרונות כגארד בצד שמאל.


יתרונות


ביב הוא גארד אתלטי מאוד, עם ניסיון במגוון עמדות, למעשה שיחק סנאפים בקולג׳ בכל עמדה על הקו מלבד עמדת הסנטר. ב-2021 הוא שיחק את מרבית הסנאפים שלו כתאקל בצד שמאל, וגם רשם בתהליך ציון PFF גבוה של 85.4.


בעונת 2023 הוא רשם ציונים גבוהים מאוד (90+) כחוסם במשחק המסירה, ומעל 80 כחוסם לריצות Zone.


תראו את מספר 50 בסגול/לבן דורס ומזיז כאן אנשים במהלכי הריצה השונים:



חסרונות


היה פחות אפקטיבי בקולג׳ (יחסית) כחוסם במשחק הריצה. בנוסף, יש כאן מקבלות גופניות שצריך לקחת בחשבון - בעיקר הזרועות שלו, שקצרות מאוד יחסית (אחוזון 9), מה שעשוי לשים אותו בעמדת נחיתות מול שחקני קו הגנה עם זרועות ארוכות.


מה אומרים המוק-דראפטים? אמצע-סוף סיבוב 2


השוואה פופולארית: וויל הרננדז


שורה תחתונה שלי: הקלטת שלו מרשימה מאוד, ונראה כמו שחקן עם רצפה גבוהה.



מקום 4 - כריסטיאן היינס (גארד), קונטיקט


יו-קון הוא בדרך כלל מסגרת שמייצרת שחקני כדורסל טובים, אבל הנה הצלחה (מסתמנת) לתוכנית הפוטבול שלה - עם היינס, שבשלוש השנים האחרונות שיחק באופן בלעדי כגארד בצד ימין של הקו, אבל צבר ניסיון כשחקן פותח במשך 4 עונות בקולג.


יתרונות


אתלט מצוין, שמצטיין במיוחד בחסימות לריצה בקונספט Zone (ציון PFF של 89.2 בעונת 2023 בתחום הזה), ובסך הכול הוא סיים את העונה עם ציונים גבוהים (מעל 80) גם בחסימה למסירה וגם בחסימה לריצה.



הרבה אנליסטים מתלהבים מיכולת החסימה שלו במשחק הריצה, אבל דווקא בחסימה למהלכי מסירה - יש לו את ציון PFF הגבוה ביותר מבין כל הגארדים במכללות, בשיקלול של 2022 ו-2023 (ציון 91.0).


חסרונות


בגלל זריזות רגליים מוגבלת, וגם גמישות ויכולת שינוי כיוון לא אידיאליות - הוא עשוי להתקשות מול ראשרים גמישים וזריזים, בעיקר בחסימה למהלכי מסירה.


אם אתם מחפשים פרוספקט שהלך והשתפר ככל שהקריירה שלו התקדמה, לא תמצאו את זה כאן בהכרח - הוא חווה ריגרסיה מסוימת ביכולת (שוב- לפי ציון כולל של PFF) עם ירידה מציון 83.9 (מקום 5 מבין כל הגארדים במכללות) ל-80.2 (מקום עשירי).


מה אומרים המוק-דראפטים? אמצע-סוף סיבוב שני


השוואה פופולארית: קווין דוטסון / שאק מייסון


שורה תחתונה שלי: ראיתי את המושג Plug & Play Starter לא מעט בהקשר של מייסון, ואני נוטה לאמץ אותו כאן - שחקן שמגיע בשל לפתוח בהרכב כגארד ימני, בלי יותר מדי הכנות והתאמות. אני לא אופתע אם ייבחר בתחילת סיבוב שני, או אפילו מוקדם יותר, לקבוצה שזקוקה לחיזוק בחלק הפנימי של קו ההתקפה, ומאמינה בבנייה דרך הקווים.



מקום 5 - סדריק ואן פראן-גריינג׳ר (סנטר), ג׳ורג׳יה


שחקן מהקו של ג׳ורג׳יה שיקבל כנראה פחות אהבה מהתאקל הנוצץ, אמאריוס מימס (צפוי להיבחר בסיבוב 1), אבל גם לו יש סיכוי לא רע לרדת די מוקדם מהלוח, ביום השני של הדראפט.


יתרונות


אומנם שיחק את כל הסנאפים שלו בשלוש העונות האחרונות בעמדת הסנטר, אבל נתפס כשחקן מספיק וורסטילי כדי לעשות הסבה לשתי עמדות הגארד.


למרות שהוא נתפס כחזק יותר במשחק הריצה, הציון שלו כחוסם במשחק המסירה היה גבוה יותר ב-2023, וזו גם הייתה עונה בה קיבל את הציון הכללי הגבוה ביותר שלו בקולג׳ (77.9).


יש לו גם אינטיליגנצית משחק גבוהה במיוחד, וכישורי מנהיגות (הוא שימש כקפטן בג׳ורג׳יה בעונה האחרונה).


חסרונות:


כאמור, היה יותר אפקטיבי בקולג׳ בחסימה למהלכי ריצה, מאשר כחוסם במשחק המסירה. לא חסרות דוגמאות מעולות להמחיש את האפקטיביות שלו על הקרקע, כמו הקומבו-בלוק הזה - על ה-NT שהמשיכה לליינבקר ופתחה נתיב ריצה עצום לראנינג בק:



וגם כאן (בעיקר במסירות סקרין):



שני דגלים אדומים נוספים, שנמדדו בקומביין:


יש סימני שאלה לגבי הכוח שלו בפלג גוף העליון (תוצאה באחוזון 23 ב-Bench Press) וכמה מידות גופניות לא ממש אידיאליות (משקל - אחוזון 29, אורך זרועות - אחוזון 18).


מה אומרים המוק-דראפטים? אמצע סיבוב שלישי - סיבוב רביעי


השוואה פופולארית: ראסל בודין


שורה תחתונה שלי: כששחקן יוצא מתוכנית פוטבול כל כך מצליחה כמו זו של ג׳ורג׳יה - זו כבר נקודת פתיחה טובה מאוד. חושב שהוורסטיליות שלו כסנטר/גארד תוכל להוסיף לא מעט למניה שלו, ואולי הוא יצליח לרדת מהלוח כבר בסיבוב השלישי.



מקום 6 - זאק זינטר (גארד), מישיגן


עוד נציג לאלופה מישיגן כאן בסדרה, הפעם על קו ההתקפה - עם זינטר, ששיחק בעיקר גארד בצד ימין בשלוש העונות האחרונות בקולג׳.


יתרונות


קודם כל, מדובר באיש גדול מאוד - 2.01 מ׳ (אחוזון 86), למרות שהוא דווקא קצת undersized מבחינת משקל (אחוזון 33) וייתכן שיידרש להוסיף קצת מסה במעבר ל-NFL. ובכל זאת, הוא מספיק גדול וחזק כבר עכשיו כדי לעשות את זה לצ׳ופ רובינסון מפן-סטייט) (שחקן שצפוי להיבחר בסיבוב הראשון בדראפט הקרוב):



אפקטיבי במיוחד בחסימה נגד הריצה, ונחשב לאחד החוסמים היעילים בחלק הזה של המשחק על קו ההתקפה. באופן כללי, הוא מסתדר יותר טובה עם ראשרים שמסתמכים על כוח מאשר על מהירות.


חסרונות


אם משווים את הציונים שלו לפרוספקטים אחרים שמעליו - אז קצת קשה ממש להתלהב. ב-2022 הוא אומנם קיבל ציון כללי של 80.8, אבל הוא היה הגבוה ביותר שהשיג בקולג׳. ב-2023 היה סולידי עם ציון מעל 70 ברוב הפרמטרים החשובים (ובציון הכללי), אבל לא הבריק מעבר לכך. באופן כללי, הוא נתפס כחוסם פחות טוב במשחק המסירה.


זינטר סבל משברים ברגלו בנובמבר האחרון, אבל לפיו דבריו בפרו-דיי האחרון במישיגן - הוא צפוי להיות כשיר ב-100% כבר באמצע-סוף חודש אפריל.


מה אומרים המוק-דראפטים? סיבוב רביעי


השוואה פופולארית: גייב ג׳קסון


שורה תחתונה שלי: קראתי אנליסטים שטוענים שזינטר היה יכול להיות הגארד הראשון שיורד מהלוח אם לא הפציעה שלו - אבל אני לא ממש רואה את זה מגובה בנתונים. הקלטת - זה כבר סיפור קצת אחר, ואין ספק שהייחוס המישיגני יעזור להייפ שלו, ויכול להקפיץ אותו בדראפט. אבל אם קבוצות יקבלו רמז קל שבקלים שהפציעה עוד משפיעה עליו - זה יכול לדרדר אותו יותר (אני חושב שבכללי, שבר ברגל פחות מפחיד קבוצות מקרע של ACL או אכילס).



מקום 7 - טאנור בורטוליני (סנטר), וויסקונסין


שחקן שלא מתברג גבוה ברוב הדירוגים - אבל החלטתי לתת לו כאן מקום של כבוד, בעיקר כי מצאתי הרבה נתונים מעניינים עליו שלדעתי מרמזים כאן על אפסייד גבוה. בשורה התחתונה - יש מדדים מסוימים שקובעים שזהו האיש האתלטי ביותר בדראפט הזה!


יתרונות


מפלצת קומביין עם יכולות אתלטיות נדירות, בראשן - שיא בן 13 שנים של לא פחות מאשר ג׳ייסון קלסי (!!) שהוא שבר בתרגיל ה- 3Cone. בסך הכול, למרות שהמימדים הפיזיים שלו לא מפוארים במיוחד (גם של קלסי לא היו) הוא סיים את הקומביין עם RAS (ציון אתלטי יחסי) של 9.97 - ה-6 בטיבו אי-פעם מתוך 1,434 שחקנים שנמדדו בעמדה:




אגב, לפי הנתונים הסופיים של Next Gen (שמשתמשים בנוסחה מעט שונה לקביעת אתלטיות של שחקן) - בורטוליני קיבל ציון 99, ודורג במקום הראשון מבין כל העמדות בקומביין האחרון.


רציתם אתלטיות קיבלתם. רוצים וורסטיליות? קבלו את זה:




ב-2021 הוא שיחק בעיקר תאקל שמאלי, וקיבל שם את הציון הכי טוב שלו לפי PFF (87.0). ב-2022 הוא פיזר את זמנו בין שתי עמדות הגארדים, וגם שיחק קצת סנטר, וב-2023 הוא שיחק עונה מלאה בעמדת הסנטר, אבל בסניור-בול הוא פתח בתור גארד בצד שמאל:




ב-2023 הוא הצטיין במיוחד בחסימה למהלכי מסירה - עם ציון מעל 80.


חסרונות


תראו, כל התוצאות קומביין האלו זה טוב ויפה, אבל בסוף - זה לא מספיק כדי להיות אופנסיב ליינמן טוב. ואם לשפוט לפי הביצועים שלו על המגרש בשלוש עונות בוויסקונסין - ב-2023 הוא קיבל ציון כללי של 63.5 לפי PFF, כאשר החסימה למהלכי ריצה היו נקודת התורפה במשחק שלו, ובעיקר בחסימות בקונספט Zone (ציון 56.4 בלבד).



מה אומרים המוק-דראפטים? סיבוב 5


השוואה פופולארית: גארט ברדברי





שורה תחתונה שלי: מכירים את המושג Sleeper? שחקנים אנדרייטד שכולם ״ישנים עליו״ ויכול להפתיע? אז אולי אחרי הקומביין אי אפשר לומר שכולם מנומנמים לגמרי, ואי אפשר להתעלם מכל מה שעשה בקולג׳ עד השבועות האחרונים - אבל מאמן קו התקפה טוב ימצא בבורטוליני כישרון גולמי שאפשר לעשות איתו קסמים.



 


שמות נוספים לשים עליהם עין: דומיניק פוני (קנזס), כריסטיאן מאהוגאני (בוסטון קולג׳), מייסון מקורמיק (סאות׳ דקוטה סטייט), בו לימר (ארקנסו), ג׳ביון כוהן (מיאמי), איזיאה אדאמס (אילינוי), מאט גונזלבש (פיטסבורג)



לאיזה ליינמן בדירוג יש את הסיכוי הכי טוב להיבחר לפרו-בול כרוקי?

  • ג׳קסון פאוורס-ג׳ונסון

  • זאק פרייז׳ר

  • קופר ביב

  • כריסטיאן היינס



עד כאן ענייני קו התקפה, בשלב זה (עד לפרק העמוס במיוחד, שיתמקד באופנסיב תאקלים). בשבוע הבא - פרק סופר, סופר מעניין - על האדג׳ ראשרים הכי מבוקשים לדראפט 2024 בניו-אורלינס.


אם אתם נהנים מהסדרה עד כאן - ספרו לי על זה בתגובות, וספרו לחבריכם חובבי הפוטבול.

66 views0 comments

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page