top of page

מדריך פיק סיקס: 6 דברים שחייבים לדעת לפני שמהמרים על משחק NFL

Updated: Feb 25

נפתח בגילוי נאות: אני לא מהמר גדול. בשעת כתיבת שורות אלו, אני ניצב במקום הרביעי (מתוך 21) בפול הניחושים שנרשמתי אליו השנה לרגל הפלייאוף, עם 6 בחירות נכונות מתוך 10, כשהפסגה במרחק נגיעה. בפעם הקודמת שנרשמתי (לפני שנתיים) סיימתי גם בשלישייה הראשונה, אבל לא זכיתי. בסך הכול, הרקורד שלי לא מלא בהצלחות יוצאות דופן.


לפול הזה נרשמתי ברגע האחרון, תחת לחץ פיזי מתון של חבר, ובמסגרת עסקה שנרקמה כדי לסייע ביצירת תוכן לאחד הפודקאסטים שלי (פרטים נוספים יימסרו בהמשך). והחוויה הזאת הזכירה לי 2 דברים חשובים, בשביל עצמי, וכחלק מהמאמץ שלי לקדם את הענף והליגה שאני הכי אוהב בישראל:


  1. ניכר מההתכתבויות בקבוצת הוואטסאפ של הפול שהימורים ומשחקי ניחושים הם, במקרים רבים, שער הכניסה של אוהדים חדשים לענף. אנשים ברמות היכרות שונות עם הליגה צופים פתאום בכל המשחקים, שואלים שאלות ומגלים דברים חדשים על הליגה. יש לכך ערך אדיר בעיניי.

  2. כשאתה אדם תחרותי, גם כמה שקלים שעומדים על הפרק יכולים לגרום לך לעשות לילה לבן, בצפייה במשחקים שבנסיבות אחרות היו חסרי משמעות עבורך. הקבוצה שלי (פילדלפיה איגלס) מצאה עצמה מחוץ לפלייאוף כבר אחרי הסיבוב הראשון, אבל עכשיו אני מוצא את עצמי עם סימפטיה מיוחדת לקבוצה מסוימת בכל אחד מהמשחקים. לפעמים, זה המצב גם כשנראה שהמשחק גמור וחסר ערך ספורטיבי אמיתי.


אז אחרי שהשקעתי את שני הפוסטים הראשונים שלי לניתוחים מעמיקים של משחקי הסופ"ש האחרון, חשבתי לייצר כאן מדריך לכל מי שחושב להשתתף במשחק הימורים כזה או אחר על משחק NFL. מדובר במדריך די בסיסי, שלא צולל עד הסוף לעומק של כל אחד מהפרמטרים, אבל יכול לספק הבנה לגבי הדברים המרכזיים שצריך לדעת ולקרוא עליהם.





אנצל כבר את ההזדמנות ואנסה ליישם (מבלי לחפור ולהעמיק יותר מדי) עם כמה דוגמאות פרקטיות מתוך שני המשחקים של הסופ"ש הקרוב: גמר ה-AFC בין בולטימור רייבנס וקנזס סיטי צ'יפס, וגמר ה-NFC בין סאן פרנסיסקו פורטי ניינרס ודטרויט ליונס. אתמקד בשלב זה בהימורים די סטנדרטיים (מבלי להיכנס לאפשרויות מתקדמות יותר סביב ההפרשים וביצועי של שחקנים ספציפיים על המגרש). נשים כרגע בצד את הפוקוס גם על אובר/אנדר, למרות שהרבה נקודות כאן רלוונטיות גם לליינים האלה.


אגב, אם אתם בכל זאת רוצים לקבל ממני טיפים בכל הקשור להימורים על משחקי פוטבול, וגם תכנים נוספים שמבקרים מזדמנים לא מקבלים - אשמח אם תרשמו כאן לאתר:



ה-Spread


כמו בענפים אחרים בספורט האמריקאי, על משחק פוטבול תוכלו לרוב להמר באחת משתי דרכים עיקריות:


  1. נגד ה-Spread: אנשי המספרים של וגאס יקצו הפרש מסוים, שבעיניהם מייצג את פערי הרמות בין הקבוצות, במסגרת הנסיבות המיוחדות של המשחק, וילבישו אותו על הקבוצה הפחות טובה בעיניהם (האנדרדוג), כדי לייצר הימור "נייטרלי" שבו שתי הקבוצות מאוזנות.

  2. מאניליין / Outright: בחירה במנצחת של המשחק, מבלי לשקלל את אותו הפרש נקודות.


דבר אחד שצריך לדעת על ה-Spread - באופן מסורתי, קבוצת הבית מקבלת 3 נקודות נוספות מוגאס במסגרת החישוב. לדוגמא, אם בוגאס חושבים ששתי הקבוצות מאוזנות לחלוטין ביכולתן על מגרש נייטרלי (ללא יתרון ביתיות לאחת מהן), אז קבוצת החוץ במפגש שעל הפרק תקבל 3+ נקודות לטובתה.


חשוב לציין שאותו הפרש נקודות משתנה לעיתים קרובות ככל ששעת הפתיחה של המשחק מתקרבת, כתלות בחלק מהגורמים שאציין בהמשך (בדגש על מזג האוויר הפציעות ועדכונים על פציעות). בנוסף, ההפרש יזוז לעיתים כתוצאה ממגמות הכסף לאורך השבוע - כלומר, אם יהיה פער גדול בין הכסף שהולך על קבוצה אחת במהלך השבוע, לעומת זה שמהמרים שמים על הקבוצה השנייה, וגאס עשויים להגדיל או להקטין את ההפרש כדי לדחוף באופן מלאכותי לאיזון גדול יותר (במטרה "לגדר" את הסיכונים שלהם). המצב האידיאלי מבחינת וגאס הוא שתושקע כמות כסף זהה על שני הצדדים בכל הימור - כך הרווח שלהם יהיה מובטח.


השבוע, הרייבנס פתחו כפייבוריטים של 3.5 נקודות במשחק הבית מול הצ'יפס, ובשלב מסוים ההפרש עלה ל-4 נקודות. כך גם במשחק של הניינרס מול הליונס, בו פתחה הקבוצה הביתית כפייבוריטית של 6.5 נקודות, עד שההפרש עלה ל-7.


כשמנסים להמר על משחק פוטבול, לפער של נקודה יכולה להיות משמעות גדולה יותר מבכל משחק אחר, בגלל הדרכים השונות לייצר נקודות במשחק והתרחישים השונים שיכולים להתגלגל. למשל:


בתרחיש שבו אני מהמר על קבוצה שהיא פייבוריטית עם Spread של 7.5- נקודות, ואותה קבוצה נמצאת ביתרון 7נקודות בשלבים המכריעים של המשחק, עם הכדור אצל ההתקפה שלה, הסיכוי שלי לזכות יהיה נמוך מאוד. מהסיבה הפשוטה שלאותה קבוצה אין שום מוטיבציה אמיתית לשים עוד נקודות על הלוח - רק לשרוף את השעון וללכת הביתה עם הניצחון. ההתקפה של הקבוצה תהיה שמרנית מאוד, ובמקרים מסוימים לא תריץ בכלל מהלכים התקפיים אמיתיים. מאותה סיבה, אם ה-Spread היה עומד על 6.5- נקודות, סיכויי הזכייה היו גדלים משמעותית.


תרחיש נוסף, ודי נפוץ, הוא הימור על קבוצה שהיא פייבורטית ב-2.5 נקודות, עם הכדור אצל ההתקפה שלה ברגעים המכריעים של המשחק - במצב כזה, שער שדה (ששווה 3 נקודות) יוביל לזכייה שלי. והסיכויים לכך הם לרוב די גבוהים. לעומת זאת, במידה וה-Spread היה עומד על 3.5 נקודות, סיכויי הזכייה היו נמוכים מאוד, מכיוון שאין להתקפה שום מוטיבציה לייצר יותר מאותן 3 נקודות - הם ישאפו להוריד כמה שיותר זמן מהשעון ולבעוט שער שדה, כדי לא להותיר ליריבה זמן להגיב בניקוד משלה.


פציעות


פוטבול הוא אחד מענפי הספורט האלימים ביותר שקיימים. למרות המאמצים שעושה הליגה כדי לשמור על שחקנים (בעיקר קוורטרבקים), אתם יכולים לשים את הכסף שלכם על כך שכל קבוצה בליגה תאבד לפציעות כמות נכבדת של שחקנים מובילים - בין אם לתקופה קצרה, או להיעדרויות ממושכות של חודשים רבים. כמובן שככל שקבוצה היא פצועה יותר, ושחקנים משמעותיים יותר שלה צפויים להיעדר מהמשחק, כך הסיכויים שלה לנצח נפגעים.


לא כל הפציעות נוצרו שוות: העמדה המשמעותית ביותר במשחק היא עמדת הקוורטרבק, ולכן פציעה שלו תשפיע יותר מפציעה של כל שחקן אחר. אבל גם במקרים כאלה - צריך לבדוק ולחקור מיהו המחליף הפוטנציאלי שלו? האם זהו קוורטרבק ותיק ששיחק 30-40 משחקים בליגה עם הצלחה סבירה? או רוקי, בחירת סיבוב 6 בדראפט, שעוד לא קרע זוג נעליים אחד? ההבדל הוא דרמטי.


מידת החשיבות של פציעות לעמדות אחרות משתנה לפי איכויות השחקנים והמאצ'אפים (עליהם ארחיב בהמשך) אבל עמדות חשובות יחסית שצריך לעקוב בדריכות אחר פציעות לשחקנים הפותחים בהן: LT (או RT במקרים של קוורטרבק שזורק ביד שמאל, כמו טואה מהדולפינס), CB ו-C.


אבל איך בכלל אפשר לעקוב ולקבל מידע מהימן אחרי ההיעדרוית הצפויות? אז, בגלל שכספי הימורים הם חלק משמעותי מהמנוע שמניע את הליגה, לקבוצות יש מחויבות חוקית לדווח לאורך השבוע על סטאטוס פציעות/מחלות/היעדרויות של כל השחקנים מאימונים (במסמך שנקרא Injury Report). הדו"ח פציעות הראשון יוצא לרוב בימי רביעי, לקראת משחק שמשוחק בראשון. הוא מפורסם בעמודי הסושיאל הרשמיים של הקבוצות, וגם על ידי הכתבים המסקרים אותן. אם אתם מנסים לקבל



איך קוראים דו"ח פציעות?



Full - השחקן השתתף באימון באופן מלא

LP - השחקן השתתף באימון באופן חלקי

DNP - השחקן לא השתתף באימון כלל


בטור של Game Status


Out - השחקן לא ישחק במשחק

Probable (לא מופיע למעלה) - סיכוי קטן מאוד שהשחקן לא ישחק

Questionable - סיכוי של בערך 50% שהשחקן לא ישחק

Doubtful - סיכוי קטן מאוד שהשחקן ישחק

GTD - סטאטוס שלרוב לא מופיע בדו"ח הזה, אלא בדיווחים חדשותיים: מדובר בשחקן שהכשירות שלו נבחנת בשעות לפני המשחק וההחלטה לגביו מתקבלת לרוב במסגרת הזמן הזאת



אני ממליץ גם לעקוב בטוויטר/X אחרי כתבים שמסקרים את הקבוצות והליגה. מבחינת חדשות ועדכונים על היעדרויות, כתבים מובילים כמו אדם שפטר (https://twitter.com/AdamSchefter ), איאן רפופורט(https://twitter.com/RapSheet) וג'יי גלייזר (https://twitter.com/JayGlazer) בנו קריירות על הקשרים שלהם עם הקבוצות, ולרוב הם מעודכנים יותר מהכתבים המקומיים.


המלצת מעקב נוספת בהקשר לכך היא ד״ר דיוויד צ׳או (https://twitter.com/ProFootballDoc) שזכה לכינוי ״פרו פוטבול דוק״), אדם ששימש רופא של מספר קבוצות בליגה במשך שנים, והיום הוא מנתח בחשבון שלו פציעות של שחקנים שונים, ומספק הערכה למשך ההיעדרות הצפוי.


אם יש לכם אפשרות, אני ממליץ לחכות עם ההחלטה עד לכשעה לפני המשחק - אז, לרוב, מתקבלות החלטות סופיות של הקבוצות לגבי השחקנים שמתנדנדים בין לשחק ולשבת בחוץ.


המאצ'אפים


פוטבול הוא המשחק הקבוצתי האולטימטיבי, וישנם כל כך הרבה רבדים שאפשר לבחון באופן שבו החוזקות והחולשות של כל קבוצה. אין באמת יכולת לסקור כאן בפירוט את כל הרבדים האפשריים, אבל בגדול - המטרה שלנו תהיה לנסות לזהות מה הקבוצה שאני מעוניין לבחור בה יודעת לעשות טוב, ומיהם השחקנים הבולטים שלה שיודעים להוציא זאת לפועל, ועד כמה הקבוצה השנייה בנויה כדי להגיב לכך.


למשל, דוגמא רלוונטית ויחסית פשוטה - לפי DVOA (מדד אנליטי מתקדם שבודק את היעילות של קבוצה מסוימת ביחס לממוצע בליגה) הגנת המסירה של הליונס השנה הייתה במקום ה-16, בעוד שהגנת הריצה שלה הייתה במקום ה-1 בליגה. בנוסף, מדד PFF (שבוחן את היעילות של שחקנים ספציפיים במהלך העונה) קובע ש-2 הקורנרים הפותחים של הליונס מדורגים בחלק התחתון של הליגה מבחינת הביצועים שלהם השנה מתוך 133 קורנרים (קינדל וילדור מקום 114, קאם סאטון מקום 109). התקפת של הניינרס מדורגת ראשונה העונה לפי מדד DVOA, כך שאם אני מאמין שזה יהיה המאצ'אפ שיכריע את המשחק - זה שיקול טוב לקחת בחשבון. ואם כבר דיברנו על פציעות, אז דיבו סמואל, אחד הרסיברים המובילים של הניינרס, נמצא בספק למשחק הזה וכמובן שזה ישפיע על התקפת המסירה של הקבוצה.


אלו החלטות שאפשר לקבל גם ללא גישה לאנליטיקות מתקדמות (שהיום אפשר להגיע לרובן די בקלות מגוגל), דרך צפייה במשחקים או קריאה של טורי פרשנות ופודקאסטים.


הגורם הסביבתי

ישנם שני גורמים עיקריים שצריך להכיר כאן, שגם קשורים זה בזה במידה רבה.


  1. האיצטדיון: מלבד הסוגייה הברורה של יתרון הביתיות (שהמשמעות שלה כבר הוסברה כאן מוקדם יותר), חשוב לזכור שישנן קבוצות שמארחות משחקים באיצטדיונים שהם Dome (בעלי גג שניתן לסגור במקרה של גשם/שלג/רוחות חזקות) וכאלה בעלי גג פתוח. כאשר הגג של האיצטדיון נסגר - לשתי הקבוצות ישנם תנאי אידיאליים לשחק בהם, כשהגג פתוח - חייבים לדעת מה צפוי להיות מזג האוויר בשעת המשחק (זהו נתון שמשתנה לאורך השבוע, ולרוב נודע בדיוק רק ב-24 שעות שלפני המשחק). יש גם אנשים שבוחנים האם המשטח באיצטדיון הוא דשא טבעי או סינטטי, ואיך זה משפיע על ביצועים של קבוצות באופן מסורתי, אבל אני באופן אישי לא ירדתי בעבר לעומקים האלה.

  2. מזג האוויר: כאן הנקודה הקודמת מגיעה לפואנטה שלה. כל קבוצה רגילה לשחק ולהתאמן בתנאים מסוימים (בהתאם למיקום הגיאוגרפי שבו העיר שלה נמצאת, ובהתאם לסוג האיצטדיון שלה). בנוסף, ישנן קבוצות שההתקפה שלהן מבוססת על משחק מסירה, וכאלו שנוטות יותר לרוץ על הקרקע. כשמזג האוויר קר, עם משקעים ורוחות חזקות - אלו תנאים שמיטיבים עם קבוצות שיש להן משחק ריצה חזק. ולהפך.


ב-11 משחקים בקריירה בהם הטמפרטורה הייתה מתחת ל-40 מעלות פרנהייט, הקוורטרבק של הצ'יפס, פטריק מהומס, רשם מאזן של 10 ניצחונות והפסד אחד בלבד. מנגד, הקוורטרבק של מיאמי, טואה, היה במאזן של 0 ניצחונות ו-4 הפסדים. הקבוצה שלו הייתה ברצף הפסדים של 10 משחקים בטמפרטורות האלו. הגיוני, היות והם רגילים לאקלים החם של מיאמי, וגם ההתקפה שלהם מתבססת מאוד על משחק של מסירות ארוכות (בניגוד לצ'יפס של העונה).


התוצאה בסיום: 26-7 לצ'יפס.


אפשר להתעדכן במזג האוויר הצפוי בקלות, דרך לוח המשחקים באתר של ESPN (בין היתר).


שיעור קצר בהיסטוריה


הסעיף הזה הוא פחות משמעותי בעיניי, אבל יש מי שמאמין בו מאוד. הכוונה כאן היא לרצפים/נטיות מסוימות של קבוצות ושחקנים לתפקד ברמה גבוהה ו/או לנצח במפגשים מול קבוצות מסוימות.


הנה כמה דוגמאות שדגתי לקראת המפגש של הצ'יפס והרייבנס בסופ"ש הקרוב:


זוהי השורה הסטטיסטית של פטריק מהומס ב-4 משחקים בקריירה נגד הרייבנס (3 ניצחנות והפסד 1):


2018: 377 passing yards, 2 TDs

2019: 374 passing yards, 3 TDs

2020: 385 passing yards, 5 TDs

2021: 343 passing yards, 3 TDs


בנוסף, ב-6 משחקים בקריירה נגד ההגנה שהייתה מדורגת ראשונה בליגה (כמו הרייבנס השנה), השורה הסטטיסטית שלו היא: 335 יארדים באוויר למשחק, 11 טאצ'דאונים, ומאזן מושלם של 6 ניצחונות ו-0 הפסדים.


יש גם עובדות היסטוריות יותר ביזאריות, כמו למשל: הדטרויט ליונס עומדים לשחק השבוע נגד הניינרס עם התלבושת הלבנה שלהם. במהלך העונה האחרונה, הם במאזן מושלם של 4 ניצחנות ו-0 הפסדים עם התלבושת הזאת.


אני באופן אישי לוקח את כל המספרים והרצפים האלה בעירבון מוגבל מאוד. בחלקם יש ערך (למשל, אם מנסים לגזור מהם על ההיכרות של קבוצות או שחקנים והיכולת שלהם לקרוא ולהתמודד עם היריבה), אחרים הם מקריים בלבד.


ממליץ בחום לא להכריע את הבחירה שלכם אך ורק על בסיס הזווית ההיסטורית, ולהעמיק יותר במה שרלוונטי לגמרי למפגש הקרוב.


מה אומרים המומחים?


זוהי תמיד סוגיה טעונה, והנה למטה סיבה מובהקת לכך:




אף אחד לא האמין לרגע שהפאקרס ישלחו הביתה את הקאובויס בסופ"ש הווילדקארד. מיטב הפרשנים ושחקני העבר (מאט ריאן, ריאן קלארק, נייט ברלסון ועוד) אכלו כאן כובע בוקרים ענק***. וזה לא מקרה חריג.


***במשחק הזה אני אישית בחרתי גם בדאלאס לנצח, אבל בפאקרס לכסות.


יש הרבה אנשים ששואבים ביטחון מלשים את הביצים שלהם באותו סל של המומחים. אני חושב שמכל ששת הגורמים שציינתי כאן עד עכשיו, זה צריך להיות הפחות משמעותי במערך השיקולים שלכם. למומחים רבים יש העדפות אישיות רבות, שהם לא ישתפו בפומבי, ויש אחרים שהם פשוט שותפים לניסיון לבנות הייפ ונרטיב מסוים לגבי קבוצות מסוימות, במקום לעשות בחירה מקצועית נטו.


שורה תחתונה


אל תשימו יותר מדי משקל בבחירות של "מומחים" ופרשנים. השתמשו בהם ובמקורות מידע אחרים כדי לאסוף כמה שיותר מידע רלוונטי, על בסיס הפרמטרים שמתוארים כאן למעלה, וקבלו את ההחלטה שלכם בהתאם. השתדלו לבוא לתהליך הזה כמה שיותר נייטרליים ונטולי-רגש, כלומר - אל תנסו לשכנע את עצמכם ללכת על הבחירה שיש לכם אליה נטיה מראש, אלא תאספו את המידע לפי אותו התהליך שעובד לכם וקבלו החלטה בסיום.


ואם אתם רוצים לשמוע עוד מהמחשבות שלי לקראת כל משחק, אז אשמח מאוד אם תמשיכו לעקוב כאן, וגם בשני הפודקאסטים המקצועיים שמנהל בימים אלה:


"פיק סיקס" - הפודקאסט



"פיגסקין כשר"



אם התחברתם לתוכן הזה, אם יש לכם שאלות לגבי מה שכתבתי כאן, אם יש לכם תהיות כלליות לגבי משחקים ספציפיים - מוזמנים לשתף ולכתוב לי כאן, ואענה בהקדם.


ובעיקר שיהיה לכולנו בהצלחה...

77 views0 comments

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page