top of page

יומן צפייה: סופרבול 58

Updated: Feb 14

פטריק מהומס הוא שחקן גדול. אגדה שטרם מלאו לה 29. הוא ניצח את המשחק בדרייב האחרון בכוח הזרוע ועם לא מעט שימוש ברגליים (27 יארד על הקרקע, כולל המרה של דאון 4 גורלי). אבל, כדי שהשחקן הענק הזה יעשה את מה שהוא יודע לעשות, הרבה שחקנים "קטנים" היו צריכים לעשות המון מהלכים קטנים שהביאו אותו לנקודה הזאת.


ליאו צ'נאל משחק ליינבקר בצ'יפס, ידעתם את זה? מודה, זה לא שם שעבר לי בראש יותר מדי כשניסיתי לנתח את המשחק. בטח לא שם מוכר כמו ווילי גיי או ניק בולטון. אבל היו לו במשחק הזה 6 תאקלים (כולל TFL), QB Hit, חסימה של בעיטת אקסטרה פוינט (שכנראה שינתה את כל השתלשלות העניינים ברבע האחרון), וכמובן - הפאמבל שיצר מול מקאפרי בדרייב הראשון במשחק.


ידיד הבלוג, בריאן בולדינגר, כאן עם ברייקדאון של הלהיטים הגדולים שלו מהמשחק:




שם נוסף הוא ה-NT מייק פנל שהופעל מ-IR רק יומיים לפני המשחק (במקום הכוכב הפצוע ג'ו טוני) - עם 6 תאקלים (כולל TFL משלו), שהיה חלק גדול מההגנה נגד הריצה (3.5 YPC לניינרס). הבן אדם הזה ישב בבית וחיפש קבוצה שרק תיתן לו לשחק, עד שבוע 16.


למקרה שתהיתם מדוע שנהאן התרחק קצת ממקאפרי ברבע השלישי, שימו לב לפנל בפעולה ואולי תבינו חלק מהסיבה:




מהצד השני היו אלה ג'וואן ג'נינגס (השחקן השני בתולדות הליגה שרושם גם TD כמוסר וגם כרסיבר במשחק סופרבול, אחרי... ניק פולס) ואפילו הצ'יף לשעבר, כריס קונלי - עם תפיסה ענקית בדאון 3 ו-9 בדרייב שהוביל לנקודות הראשונות במשחק + 2 מהלכים אדירים בספיישל טימז ברבע השלישי (כולל אחד שרואים בדרך כלל ב-WWE).





אלו השמות והסיפורים שהופכים, בעיניי, את המשחק הזה לכל כך מרגש. לא פחות מהמהומסים, הקלסים והמקאפרים של העולם. ואיכשהו דווקא בסופרבול הם תמיד נוצצים באור הכי בוהק.



 

אם אתם נהנים מהניתוחים שלי, והייתם רוצים לקבל גישה לעוד תוכן סביב הליגה - אשמח מאוד אם תרשמו לבלוג הזה.


זו הרשמה חינמית לגמרי, כמובן, בלי שטיקים ובלי טריק פלייז... זה פרויקט די חדש, ואני בעיקר מנסה לבנות קהילה שהתכנים האלה מדברים אליה.


מי שנרשם ייקבל כבר משבוע הבא עוד המון תכנים בלעדיים סביב הדראפט הקרוב, פרי-אייג'נסי, שלל ירקות אוף-סיזן, ומדי יום שני - גם את הניוזלטר השבועי שכולל סקירה של החדשות החמות מרחבי הליגה + הפרשנות שלי.


נשמע טוב? כנסו לחצו כאן והירשמו:


 

אחרי שהתחלנו עם כמה שמות שהייתי חייב לציין, נחזור קצת אחורה בכרוניקה של הערב הזה.


שנהאן הגיע, באופן לא מפתיע, עם מטרה להכניס את מקאפרי חזק למשחק. הוא נגע בכדור ב-4 מתוך חמשת המהלכים הראשונים (אחת מאותן נגיעות, כאמור, הסתיימה בפאמבל). אבל הצ'יפס לא התחילו טוב התקפית, והגיבו עם פאנט מהיר.


לאורך רוב המחצית הראשונה, הדאונים הראשונים שלהם הלכו אחורה, משחק הסקרינים לא עבד בכלל והיה ניכר שהניינרס היו מוכנים אליו. הפאס ראש הגיע למהומס מכל הכיוונים, בעיקר מבוסה ואפילו מצ'ייס יאנג (עם סאק וגרימה ל-Intentional Grounding בחצי הראשון).


פורדי פתח טוב. 8 ההשלמות הראשונות שלו ברבע הראשון התפזרו ל-6 רסיברים שונים. למהומס, מנגד, היו רק 9 יארדים באוויר ברבע הראשון - הכי מעט שהיו לו בקריירה ברבע שלם של משחק סופרבול (לצד הרבע הראשון בהפסד לטמפה) . השלוש נקודות ששמו הצ'יפס על הלוח היו הכמות הנמוכה ביותר שהם שמו במחצית ראשונה מאז שבוע 7 בעונת 2021.


למרות הדומיננטיות של הניינרס בפתיחה, כל מה שהפריד בין הקבוצות למעשה במחצית הראשונה היה טריק פליי אחד. אבל בעיניי הייתה בו סמליות גדולה, שגם אותתה לבאות בהקשר של ניהול המשחק של שנהאן - הוא בא לשבור את הנאחס, על ידי כך שיעשה את כל אותם דברים שמבקריו לא האמינו שיעשה כדי לנצח. זה התחיל מטריק פליי, והמשיך ברבע הרביעי עם דאון 4 גורלי ברבע הרביעי, שכמעט ניצח לו את המשחק.


את הטריק פליי (הסופר מסוכן וחצי מאולתר), זרק ג'וואן ג'נינגס (שיצא מהתיכון שלו כפרוספקט מבוקש לעמדת הקוורטרבק, לצד ג'ו בורו וסאם דארנולד!), למקאפרי - מהלך שהניינרס הריצו בגרסה דומה מאוד נגד הבנגלס לפני ארבע שנים:



רק בדרייב האחרון שלהם במחצית, משהו השתחרר בהתקפה של הצ'יפס. עד להפסקת 2 הדקות של המחצית, הצ'יפס הריצו 17 מהלכים בהתקפה - 11 מהם היו על הקרקע לעומת 6 ניסיונות מסירה (מאותה נקודה ועד לסיום, האיזון התהפך ל- 40 ניסיונות מסירה לעומת 19 ריצות). כן, זה היה הדרייב שבו ריד הבין שלמרות שכולם סימנו את הגנת הריצה של הניינרס כנקודת התרופה שאפשר לנצל - זה היה המשחק של מהומס לנצח.


הרצים שאינם מהומס ניסו להזיז את הכדור על הקרקע 21 פעמים - והניסיונות האלה תורגמו ל-64 יארדים בלבד (קצת יותר מ-3 יארדים לניסיון). ב-9 הנשיאות של מהומס הוא צבר 66 יארדים (7.3 יארדים לניסיון). הקושי הזה של פאצ'קו להשיג יארדים בריצות דרך האמצע התרגם לבעייה סדרתית בדאונים קצרים וברדזון - הצ'יפס היו 4 מ-8 במשחק הזה בדאון 3 קצר, כש-3 מתוך 4 הניסיונות הכושלים היו ריצות של פאצ'קו. הניסיון הרביעי היה סאק עמוק ברדזון שאילץ אותם להסתפק בפילד גול.


אבל איך נתלונן על אחוזי ההצלחה של הצ'יפס בדאון שלישי (9 מ-19 בסך הכול) כשהניינרס המירו בהצלחה רק 3 מתוך 12! זה נתון שלרוב מפסיד לך משחקים, והוא מטריד אף יותר כאשר בוחנים את אחוזי ההמרה של דאונים 3 בקריירה של שנהאן כפלייקולר בסופרבול:


כמתאם התקפה בפלקונס ב-2016: 1 מתוך 8.


כמאמן ראשי של הניינרס ב-2019: 3 מתוך 8.


כמאמן ראשי של הניינרס ב-2023: 3 מתוך 12.


בסך הכול: 7 המרות מוצלחות מתוך 28 ניסיונות - שהם 25% הצלחה - רקורד רע מאוד על גבי גודל דגימה משמעותי.



פספסתם במקרה את הפודקאסט האחרון שלנו, עם הדיווח של שותפי לפוד "פיק סיקס", יוסי כהן, מווגאס? אם זה נשמע לכם מעניין, אז הוא זמין להאזנה כאן:





אם חשבנו לרגע שאחרי הדרייב הנאה הזה שסגר את החצי, מהומס יחבר עוד דרייב לכדי מומנטום בתחילת המחצית השנייה - הגיעה במהרה החטיפה של הסייפטי בראון, ואיתו רצף משחקי הפלייאוף של מהומס ללא INT נגמר, לאחר 218 ניסיונות מסירה נקיים, על גבי 6 משחקים מלאים ורבע.


אז מה בעצם השתבש לניינרס מאותה נקודה? אפשר להאשים את שנהאן כאן, על כך שהתרחק קצת ממקאפרי ברבע השלישי. אבל התשובה הזאת לא תהיה מלאה בלי לתת את הקרדיט המלא להגנה של סטיב ספאגנולו.


מקאפרי אומנם צבר במשחק הזה 160 יארד בסך הכול, אבל בריצות שלו על הקרקע בדאונים מוקדמים - הוא לא הצליח לשים את הקבוצה שלו בפוזיציות טובות לשמור על הדרייבים שלהם בחיים (כראיה, שוב, המאזן הדי עלוב בדאון 3). הוא רשם בסך הכול 80 יארדים (לעומת 94 שהיו לו בממוצע בפלייאוף הזה) ב-3.6 יארדים לנשיאה (ירידה מ-5.1) - אלה נתוני הריצה הכי פחות אפקטיביים של מקאפרי בכל משחק שהוא שיחק בניינרס, עם טרנט וויליאמס על המגרש!


גם הניסיונות לשלב את דיבו במשחק הריצה כשלו - והוא הוסיף 8 יארדים בלבד ב-3 נשיאות. ואם כבר בדיבו עסקינן - אני סבור שהמאצ'אפ הזה שסימנתי בפריוויו שלי, בין הגנת המסירה של הצ'יפס להתקפת המסירה של הניינרס, הוא אכן זה שהכריע את הסופרבול הזה. שימו לב לנתון הבא: לדיבו (3 תפיסות מ-11 טארגטים ל-33 יארדים), איוק (3 מתוך 6 ל-49) וקיטל (2 מתוך 3 ל-4 יארדים בלבד) היו 62 משחקים בניינרס שבהם צברו ביניהם 100 סנאפים לפחות.


בשלושה משחקים בלבד הם רשמו מתחת ל-100 ביחד - ההפסד לאיגלס בגמר ה-NFC שנה שעברה (בו פורדי נפצע ברבע הראשון), ההפסד לבראונס מוקדם יותר העונה (בו דיבו נפצע), והסופרבול הזה. פשוט מדהים.


מי ששיער לרגע שספאגנולו יירתע מהרקורד הטוב של פורדי מול הבליץ - טעה בגדול. הצ'יפס הביאו 5 פאס ראשרים לפחות ב-51.2% מהסנאפים, מה שעזר להם גם נגד הריצה וגם נגד המסירה. זהו ה-Blitz Rate הרביעי הכי גבוה של הצ'יפס במשחק עם ספאגנולו כמתאם הגנה.


והנה הבליץ המדהים שהביא ספאגנולו עם טרנט מקדאפי האדיר, מעמדת הסלוט קורנר, באחד המהלכים החשובים במשחק:





לשנהאן פשוט לא היו תשובות מספיק טובות למאמץ המרוכז של ספאגס לקחת מפורדי את הנשקים שהוא הכי אוהב: במסירות לדיבו, איוק וקיטל - הפאסר רייטינג של פורדי היה רק 53.3, ולכל יתר המטרות שלו - 131.5. הצ'יפס פשוט איתגרו את פורדי לנצח אותם בדרכים אחרות ממה שנוח לו.


אני חושב שפורדי נתן הופעה טובה בסך הכול (בעיקר בניכוי הרבע השלישי), אבל איזה הבדל מטורף זה לראות מספרים כאלה של מוסר למטרות ברמה הגבוהה ביותר, ומנגד להסתכל בנתונים של הצ'יפס ולראות שמהומס דייק ב-9 מסירות מתוך 13 ל-131 יארדים ו-2 TD עם מסירות למיקול הרדמן, MVS וג'סטין ווטסון.


אפשר לפרגן לקורנרים ולליינבקרים של הצ'יפס עד מחר, אבל חייב לתת אהבה לקו ההגנה כאן. ג'ורג' קארלאפטיס נתן משחק מעולה עם 17% Pressure Rate (יותר מצ'ייס יאנג שהיו עם 15%, אבל פחות מניק בוסה עם 20.8%).


אבל מעל כולם ניצב, כרגיל, כריס ג'ונס (21% Pressure Rate). מתוך 6 לחצים שהאיש ייצר על פורדי, 3 מהם הוגדרו כלחצים מהירים (מתחת ל-2.5 שניות). ומתוך אלה - שניים, בסבירות די גבוהה, הצילו TD של איוק, ולמעשה תורגמו ל-8 נקודות של הניינרס שירדו מהלוח.





המהלך הראשון הגיע ברבע הראשון, לפני הפילד גול שובר השיאים (הזמני) של ג'ייק מודי:




המהלך האחרון הגיע בהארכה, בדרייב של הניינרס שהסתיים גם הוא בפילד גול (ושוב - בולדינגר בניתוח בהילוך איטי). כל מה שקו ההתקפה של הניינרס היה צריך כאן, זה להאט את ג'ונס לעוד שנייה אחת, אפילו פחות, ואיוק היה פנוי לגמרי אחרי שסניד החליק:





בצד השני הבליצים לא הגיעו למהומס, ווילקס ניסה בשלב מסוים להצריח בין בוסה ליאנג - וגם זה לא האט את הצ'יפס. ריד התחיל לשלב בפלייקולינג שלו יותר RPOs של מהומס (דבר שהוא לא ממש עשה לאורך העונה), וזה עבד בכל פעם.


הדוגמא הקלאסית, כמובן, בדאון ה-4 שהזניק את דרייב הניצחון של הצ'יפס - עם Triple Option שלהגנה של הניינרס לא היה שום פתרון בשבילו. למעשה, הצ'יפס "בנו" את המהלך הזה לאורך המשחק, כשהריצו אותו ונתנו את הכדור לפאצ'קו בכל אותם "תקדימים", עד שבמהלך הגורלי ביותר - מהומס שמר את הכדור, הטעה לרגע מסירה לקלסי, ויצא לריצה שלו:




גם הפציעה ההזויה של דרה גרינלו, שקרע את האכילס כשבסך הכול ניסה לרוץ למגרש מהסיידליין - ממש לא עזרה להגנה של הניינרס להחזיק מעמד. המחליף שלו, אורן בורקס (=שם שנשמע מאוד שונה באנגלית מאיך שקוראים אותו בעברית), טורגט ונטחן עד דק במשחק המסירה: 9 תפיסות מ-9 ניסיונות, כולל TD אחד, ופאסר רייטינג של 134. אין טובים מריד ומהומס מלזהות חולשה ולנצל אותה עד תום.


את הטאצ'דאון המנצח תפס, כידוע היטב, מיקול הארדמן. הרסיבר המהיר שהצ'יפס בחרו בסיבוב השני של דראפט 2019, ויצא בתחילת העונה לגלות בג'טס. והאמת? היו אוהדים של הצ'יפס שרצו להחזיר אותו לשם אחרי הפאמבל לתוך האנדזון בבאפלו.


בשישה משחקים עם הג'טס העונה - הייתה לו תפיסה אחת ויחידה. במשחק הזה היו לו שלוש, כולל זו (למטה), שהגיעה מראוט זהה למסירת TD בשנה שעברה בסופרבול נגד האיגלס:




אני לא יכול לסכם את הסיכום הזה בלי להתייחס לסוגיית ניהול המשחק הבוערת של הסופרבול הזה - ההחלטה של קייל שנהאן לתת את הכדור להתקפה בתחילת ההארכה - החלטה שרבים מבקרים תחת חוקי ההארכה החדשים.


המתנגדים טוענים כי במצב כזה, אתה מעניק ליריבה שלך את הכוח שבידיעה לדעת איזה ניקוד עליה להשיג כשהיא מקבלת את הכדור, ולהקדיש לכך (במידת הצורך) 4 דאונים ולא 3, בעוד שההתקפה שלך פועלת בחוסר-וודאות ולא יודעת אילו סיכונים לקחת בדיוק ומתי.


אני מודה שאהבתי במקור את ההחלטה של שנהאן, שלתפיסתי התחברה לגישה האגרסיבית שלו במהלך המשחק, אבל אני חושב שזה טיעון חזק. מצד שני, גם התחברתי לאמירה של שנהאן כי הוא רצה לקבל שליטה על גורל המשחק במצב של שיוויון לאחר 2 הפוזשנים הראשונים (מה שהיה מוביל לתרחיש של Sudden Death בו הסקור הבא מנצח).


מה שאני לא מבין בגישה של שנהאן זו העובדה שהוא בא, לדבריו, עם ההחלטה הזאת מהבית - בעיניי זה תמוה מאוד. הייתי רוצה לחשוב שלהחלטה אם לסמוך על ההתקפה שלך במצב הזה, לשים ראשונה 7 נקודות על הלוח ולהפעיל לחץ על התקפת היריב, יש קשר לאופן שבו היא והיריב שיחקו ב-4 הרבעים שקדמו להארכה.


העניין שאפילו יותר מוזר כאן, הוא שביום שלמחרת נשמעו יותר ויותר קולות של שחקני ניינרס שטענו שהם בכלל לא היו מודעים לחוקי ההארכה החדשים ולמשמעויות בלקבל את הכדור הראשון. מנגד, שחקני צ'יפס טענו כי אלה תרחישים שהם נערכו אליהם מראש בשיחות לקראת המשחק, וכי הם היו מעדיפים לעלות קודם עם ההגנה.


הנה שחקן אחד של הניינרס שהתייחס למצב הזה, הפולבאק קייל יוזצ'ק:





מבלבל, מוזר, מחשיד, אבל זה לא מה שהפסיד לניינרס את המשחק. אם הם היו שמים TD בדרייב שלהם ו/או לא נותנים למהומס לרוץ על כל המגרש עד ה-TD בצד השני - היינו מנהלים היום שיחה שונה לגמרי.


וכך אנו חותמים עוד עונת NFL: מהומס את ריד עם סופרבול שני רצוף (פעם ראשונה שזה קורה מאז הפטריוטס ב-2004), ושלישי בתוך חמש שנים. שושלת היא כבר לא מילה גסה.


31 הקבוצות האחרות שיוצאות לפגרה של שבעה חודשים עם טעם מר בפה, יכולות וצריכות לשאול את עצמן: אם לא יכולנו לגרסה המקרטעת יחסית של הצ'יפס - מה לעזאזל נעשה אם הדברים יתחברו להם טוב בתחילת העונה הבאה?



פיק סיקס Rundown


  1. סטיב ספאגנולו הוא המתאם הגנה/התקפה הראשון בתולדות הליגה עם 4 טבעות סופרבול. הישג לא פחות ממדהים, ושוב אכתוב - כמה מזל יש לצ'יפס שהאיש כבר יצא ונשרף בחווייתיו כמאמן ראשי. מהומס וריד לא היו כאן בלעדיו, ולא היו מנצחים את המשחק הזה בלי הגאונות שלו.

  2. אם נחבר לכאן כמה מספרים רלוונטיים - ההגנה של ספאגנולו העונה בעצם הסירה בפלייאוף 12.5 נקודות בממוצע מהיריבות שלה: היא התמודדה מול ההתקפות המדורגות העונה במקומות 2, 3, 4 ו-6 בליגה מבחינת כמות נקודות ממוצעת (ביחד 28.3 נקודות בממוצע למשחק) - והחזיקה אותן על 15.8 נקודות בממוצע.

  3. אולי מהומס רץ ככה כי יש לו את "התחת" הכי גדול בספורט האמריקאי? מאז 2019, הצ'יפס במאזן 5 ניצחונות והפסד בודד במשחקי פלייאוף בהם פיגרו ב-10 נקודות ויותר (כולל 2 הסופרבולים האחרונים) - כל יתר הקבוצות בליגה במאזן מצטבר של 6 ניצחונות מול 48 הפסדים במצבים האלה.

  4. בתולדות הליגה תמצאו 3 שחקנים עם 6 עונות בהן תפסו למעל 1,000 יארד, שגם הוסיפו לכך 3 טבעות סופרבול: ג'רי רייס (ניינרס), מייקל אירווין (קאובויס), ועכשיו - טראוויס קלסי.

  5. קייל שנהאן בא לשבור את סטיגמת השמרן, והנציח את סטיגמת הלוזר: מתוך 3 הסופרבולים שלו (כמתאם התקפה או מאמן ראשי) הוא חתום על 2 מתוך 7 קאמבקים מפיגור דו-ספרתי. הוא גם חתום על שני ההפסדים ב-2 ההארכות היחידות בתולדות הסופרבול. בסך הכול, ברבע הרביעי וההארכות של אותם שלושה משחקים - הקבוצות שלו צברו 12 נקודות, וקיבלו בראש 68.

  6. למרות כל זה, בווגאס היום הניינרס פייבוריטים לזכות בסופרבול 59, הצ'יפס רק במקום השני. יש כאן מישהו שמעוניין בבט הזה?

 

עד כאן סיקור עונת 2023. סיקור העונה הבא יוצא לדרך... כבר בהמשך השבוע הזה!


כן, כן, על האש אצלי כבר פוסט של "32 שאלות בוערות במיוחד" ש-32 קבוצות הליגה צריכות לשאול את עצמם בתחילת האוף-סיזן הזה.


אם הגעתם עד לכאן, אני מזכיר ומזמין אתכם להירשם לבלוג הזה - זה לא עולה לכם כלום, ולא מחייב אתכם לדבר. אבל זה כן יהיה שווה לכם ניוזלטר שבועי (מדי יום שני) + גישה לתכנים בלעדיים שאפרסם בשבועות הקרובים ובהמשך הפעילות שלי.


אם אתם מאלה שעוד לא נרשמו, אז לחצו כאן ועשו זאת:


 

156 views0 comments

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page