top of page

ארגז של מספרים והימור אחד: סופרבול 58

Updated: Feb 21

הנה, זה ממש עוד רגע מגיע. עברנו 18 שבועות של עונה רגילה, 3 סיבובי פלייאוף, ודו-קרב מרתק של איקס-מיקס-דריקס בין ג'סטין טאקר וברנדון אוברי בפרו-בול, רק בשביל המשחק הזה. יש אינספור סיפורים וזוויות שאפשר לתקוף כאן, אבל אנסה לזקק שעות רבות של תחקיר ל-6 מאצ'אפים שהם בעיניי המעניינים והגורליים ביותר.


אצרף גם לקראת הסוף את דירוג 20 השחקנים הטובים ביותר במשחק הזה (לפי כושרם הנוכחי) ואת ההשוואה בין הסגלים לפי המערכים השונים שלהם.


אבל עוד לפני כן, שאלה קצת מצחיקה: מי כאן היא באמת האנדרדוג? שתי הקבוצות ממש מנסות לספר לעצמן שהן האנדרדוג. שבהן כולם מזלזלים, ושלהן יש יותר מה להוכיח כאן. טקטיקה נושנה ומוכרת להגברת המוטיבציה, גם כשמדובר בעימות בין שושלת בהתהוות לבין המדורגת מספר 1 ב-NFC. ועדיין - יש כאן כמה מספרים מעניינים שכדאי לשים אליהם לב, בעיקר אם אתם מתכננים גם להמר על המשחק הזה:


בווגאס סימנו את הניינרס כפייבורטים מהרגע הראשון. כמו בכל משחק העונה (זה משהו שלא קרה מאז הפטריוטס ב-2017). ועדיין, נכון לכתיבת שורות אלו, לפי נתונים של BetMGM - הרוב הגדול של המהמרים (82%) שמים את הכסף שלהם על הצ'יפס.


לפי אותם BetMGM, כמות המהמרים הגדולה ביותר חושבת שהצ'יפס ינצחו בפער של 7-12 נקודות, שהטלת המטבע תצא Heads, ושצבע הגטורייד שיישפך על המאמן המנצח יהיה בצבע כתום.


ובהקשר הזה, לפי התחזיות של The American Gaming Association - מספר שיא של 67.8 מיליון אמריקאים צפויים להמר על המשחק הזה, בסכום כולל של 23.1 מיליארד דולר!!! כך שבהחלט רואים את ההשפעה של לגליזציית ההימורים בארה"ב.


עד כאן עם מה שחושבים עשרות מיליוני גמבלרים אמריקאים חסר תקנה, ונעבור למה שחושב גמבלר ישראלי חסר תקנה אחד, עם 6 המאצ'אפים שלי שיכריעו את המשחק הזה:


 

אם אתם נהנים מהניתוחים שלי, והייתם רוצים לקבל גישה לעוד תוכן סביב הליגה - אשמח מאוד אם תרשמו לבלוג הזה.


זו הרשמה חינמית לגמרי, כמובן, בלי שטיקים ובלי טריק פלייז... זה פרויקט די חדש, ואני בעיקר מנסה לבנות קהילה שהתכנים האלה מדברים אליה.


מי שנרשם ייקבל עוד המון תכנים בלעדיים סביב הדראפט הקרוב, פרי-אייג'נסי, שלל ירקות אוף-סיזן, ומדי יום שני - גם את הניוזלטר השבועי שכולל סקירה של החדשות החמות מרחבי הליגה + הפרשנות שלי.


נשמע טוב? כנסו לחצו כאן והירשמו:


 

מאצ'אפ 1: פטריק מהומס נגד עצמו


קלישאתי, אני יודע. אבל השחקן הטוב ביותר על המגרש, בתפקיד הכי חשוב בענף, עם פלייקולר היסטורי כמו אנדי ריד באוזן שלו, יכול להכריע את המשחק הזה בעצמו.


מהומס שיחק נגד הניינרס 3 פעמים בקריירה (2018, סופרבול 2019, 2022) וניצח 3 פעמים, כאשר ההתקפה בראשותו שמה על הלוח בממוצע 37.6 נקודות. לעניות דעתי, ההגנות של הניינרס, לפחות בשני המפגשים האחרונים, היו טובות יותר משמעותית.


מי שעוקב אחרי הבלוג גם יודע שבמשחק נגד הרייבנס, מהומס שבר שיא היסטורי - עם 6 משחקי פלייאוף ברציפות בהם פתח, מבלי למסור אפילו INT אחד. למעשה, לפי נתוני PFF, הוא לא מסר בפלייאוף הזה אפילו מסירה אחת שהיה לה סיכוי סביר להיחטף. אבל עזבו רגע לזרוק INT - הבן אדם גם יודע להתחמק מסאקים יותר טוב מכל קיובי אחר בליגה (לפי נתוני PFF - דורג במדד הזה במקום השני במהלך העונה הרגילה, ובמקום הראשון בפלייאוף). לפאס ראש קשה מאוד לתת את הטון כשהוא משחק נגד מהומס, וזה ממש לא רק בגלל אופנסיב ליין מצוין (גם כשג'ו טוני בחוץ). זה אומנם נתון קצת מתעתע (שלא לוקח בחשבון, למשל, משחקים כמו הסופרבול שהפסיד נגד טמפה), אבל למהומס יש רצף פעיל של 102 משחקים ברציפות שבהם לא נרשמו עליו 5 סאקים או יותר (הערה מעניינת: המשחק שבו הרצף הזה החל היה ב-2018 נגד הקרדינלס שאימן סטיב ווילקס, היום מתאם ההגנה של הניינרס).


המהלך הפסיכי הזה מהמשחק נגד הרייבנס הוא דוגמא נהדרת למאבק העיקש בין מהומס לפאס ראש היריב, אבל הוא ממש לא היחיד:





האובדן של טייריק היל חייב את מהומס להמציא את עצמו מחדש - היכולת המוגבלת יותר למהלך הגדול עזרה לו להתבגר, להיות סבלני יותר, ולהסתפק במקרים רבים במסירה הקצרה שזמינה לו (הוא דורג העונה במקום ה-31 בליגה ב-Air Yards per Attempt). אנחנו רואים העונה פטריק מהומס אחר, יותר מתעתע, לרוב פחות סנסציוני, אבל לא פחות קטלני. אבולוציה הכרחית כשמבינים איך הליגה הזאת עובדת מאז תחילת עידן ה-Salary Cap לפני 30 שנים. הוא הפך השנה להיות הקוורטרבק הראשון אי-פעם שמגיע לסופרבול עם ה-Cap Hit הגבוה ביותר בליגה (37.1 מיליון דולר).


אם מהומס, בגרסתו העדכנית, ימשיך לשחק בסטנדרטים שהוא הציב בעצמו בפלייאוף הזה - אני לא מאמין שהצ'יפס יפסידו את המשחק הזה. ללא שום קשר ליריבה. אבל הנה נתון שיכול לגרום לאוהדי הניינרס להאמין, גם אם לרגע, שדווקא ההגנה שלהם תוכל להאט אותו: ההגנה של הניינרס אוהבת לשלוח 4 פאס ראשרים מעל 80% מהסנאפים, ולשחק הגנת Zone במעל 75% מהמהלכים. לפי המספרים של מהומס העונה נגד הגנות כאלו, הוא אומנם מדייק במעל 70% מהמסירות שלו, אבל בשור התחתונה הוא רשם 7 TD ו-10 INTs.



מאצ'אפ 2: ברוק פורדי נגד העולם


ברוק פורדי הוא סיפור אדיר. אבל הוא גם הרבה יותר מזה. מה הוא בדיוק? אני לא חושב שאף אחד יודע, וזה בסדר גמור. הבן אדם בסך הכול בעונתו השנייה בליגה, ולכן אני ממש לא אוהב את כל ההשוואות שנתקלתי בהן לשמות כמו טום בריידי, ג'ו מונטנה, סטיב יאנג ועוד... מה אני כבר יודע שהוא לא בוודאות? הוא לא ג'ימי גארפולו, והוא גם לא משחק היום כמו גיים מנג'ר.


המספרים של גארפולו ב-5 משחקי פלייאוף עם הניינרס של שנהאן:


60 מסירות מדויקות מתוך 101, 743 יארדים באוויר, 3 TDs ו-4 INTs.


המספרים של פורדי ב-4 משחקים באותו סיסטם:


80 מסירות מדויקות מתוך 129, 1,065 יארדים באוויר, 5 TDs ו-INT אחד בלבד.


הוא שבר העונה שיא פרנצ'ייז לכמות היארדים הגבוהה ביותר בעונה (4,280) ואת כל זה הוא עשה עם נתון של Yards per Attempt הכי גבוה בתולדות הליגה (לקוורטרבקים עם לפחות 400 ניסיות מסירה): 9.6 (מקום שני - מאט ריאן ב-2016 עם 9.3, מקום שלישי - אארון רודג'רס ב-2011 עם 9.2).


ועדיין, למען הסר ספק, וכדי לשים את הדברים בפרופורציה הנכונה, פורדי הוא גם לא פטריק מהומס. והנה ההשוואה הנכונה בין המספרים של פורדי למהומס ב-26 המשחקים הראשונים שלהם כקוורטרבקים פותחים בליגה:




אז הוא לא מהומס, וזה בסדר גמור! תראו איפה כל אחד מהם נמצא בקריירה, וכמה לכל אחד מהם יש בבנק - למהומס שילמו העונה 53,048 דולר לכל ניסיון מסירה (כולל פלייאוף), בשעה שפורדי קיבל 49,402$ לכל משחק!


המספרים כאן עדיין נראים ממש טוב, בלי קשר מקום שבו נבחר בדראפט. ועדיין, נראה שהעולם עוד לא "קנה" את הסיפור הזה של פורדי... לא שכחתם עדיין את נתוני BetMGM שהבאתי מקודם, נכון? אז הנה עוד נתון ששמרתי במיוחד לחלק הזה: 99% ממי שהלך על ה-Prop Bet הספציפי הזה, מאמינים שברוק פורדי יזרוק במשחק הזה לפחות אינטרספשן אחד (Over 0.5 INTs).


האמת? אני לא לגמרי מאשים אותם. מי שצפה ב-2 המשחקים של הניינרס בפלייאוף הזה, ראה שהסטטיסטיקה הזאת קצת מטעה. הנתונים לא מספרים את הסיפור האמיתי. פורדי זרק כמה וכמה כדורים שהיו יכולים, וצריכים, ללכת לקבוצה השנייה. הוא גם הראה דקות ארוכות, בעיקר בתחילת המשחקים, של יכולת לא יציבה, שתרמה מאוד לעובדה שהקבוצה שלו נקלעה לבור של פיגור דו-ספרתי בשני המשחקים.


בניגוד למהומס, פורדי (בטח בשלב הזה של הקריירה) הוא הרבה יותר תוצר של הצוות סביבו ושל היריבה. יש לו נקודות חולשה מובהקות יותר במשחק שלו, ולמתאם ההגנה שמולו יש יותר אפשרויות כדי לשבש את המשחק שלו.


שתי התמונות שלמטה הן של גרפים שמתארים את אחוז המסירות המדויקות (Catchable) שמסרו שני הקוורטרבקים השנה, לפי איזורים שונים במגרש - בהשוואה לממוצע הדיוק אצל העמיתים שלהם בליגה. אצל מהומס אפשר לזהות ירידה מסוימת במסירות לצדדים מאחורי ה-LOS, ובאמצע המגרש, עד 10 יארדים. אבל אין כאן שום איזור בעייתי מובהק:



אצל פורדי, לעומת זאת, אפשר לראות כמה איזורים שהוא מתקשה לדייק בהם - בעיקר במסירות לצד ימין שלו, וזה משהו שספאגנולו יכול בהחלט לנסות לבנות סביבו תוכנית משחק:



אם נבחן לרגע את איכות היריבה, אז אפשר להסתכל על המספרים של פורדי העונה במפגשים מול הגנות מסירה טופ 5 בליגה ולראות ירידה די משמעותית מהמספרים הרגילים שלו:


שבוע 6 נגד הבראונס (*בלי טרנט וויליאמס ודיבו): 44% השלמה ל-125 יארדים (4.69 YPA), TD ו-INT.


שבוע 16 נגד הרייבנס: 56% השלמה ל-255 יארדים (7.96 YPA), 4 INTs ללא מסירה ל-TD.


ההגנה של הצ'יפס העונה מדורגת העונה טופ 5 נגד המסירה ברוב המדדים החשובים:


מקום שלישי - Dropback EPA Allowed


מקום שלישי - Success Rate Allowed


מקום רביעי - Explosive Play Rate


מקום שני - Pressure Rate



פורדי עושה בשנתיים האחרונות דברים מדהימים. הוא מדייק במסירות שלו מבלי לאלץ את שנהאן להיות שמרן מדי בפלייקולינג, וגם כשהוא צריך לברוח מהפוקט ולמסור בתנועה. הוא מפגין ניידות מפתיעה ומתעלה על עצמו ברגעים הגדולים ביותר (המשחק נגד הליונס הוא הדוגמא האקטואלית ביותר). אבל קשה לומר שאני אוהב את המאצ'אפ הזה שלו, נגד הגנת מסירה אימתנית ומתאם הגנה בדמות ספאגנולו - האיש שבנה את השם שלו על תצוגה הגנתית של 14 נקודות בלבד נגד הפאטס של בריידי, וולקר ומוס. אני גם לא מאמין שהניינרס יצליחו לצאת מעוד בור דו-ספרתי, בתרחיש שבו פורדי יתחיל את המשחק הזה לאט. להערכתי, הוא יהיה חייב לפתוח חזק וגם לחרב את ההימור של אותם 99% שהימרו שהוא ימסור לפחות INT אחד במשחק הזה.


מאז שפורדי קיבל את הג'וב הנוכחי שלו, הניינרס בלתי מנוצחים ב-20 המשחקים שבהם הם שמים על הלוח לפחות 20 נקודות. זה צריך להיות המספר שהוא חייב לכוון אליו גם הפעם. כפי שאתאר בהמשך, לניינרס יש מאצ'אפים טובים יותר במפגש הזה, והם צריכים להימנע מהטעות שהרייבנס עשו במשחק הקודם - ולא לכפות על הקיובי שלהם לנצח את המשחק בכוחות עצמו.



מאצ'אפ 3: ריד נגד שנהאן (אבל לא כמו שחשבתם)


השניים האלה אומנם מופקדים על אותו צד של הכדור, אבל בתור מאמנים ראשיים - הם נושאים באחריות לכל מה שיקרה על המגרש בראשון בלילה. זו תהיה הפעם הרביעית בהיסטוריה שבה מאמנים יריבים נפגשים בפעם השנייה בסופרבול - בכל שלוש הפעמים הקודמות, המאמן שניצח את המפגש הראשון - ניצח גם את השני (צ'אק נול את טום לאנדרי, ג'ימי ג'ונסון את מארב לוי, וטום קופלין את ביל בליצ'ק).


אם נרצה לנסות לנחש איך הפלייקולינג ההתקפי יראה במשחק הזה, אפשר להסתכל על הגרפיקה הזאת ולקבל מושג די טוב:




אין כאן המון הפתעות - שנהאן חסיד גדול של Motion לפני הסנאפ, ריד אוהב למסור סקרינים (החזרה של ג'ריק מקינון מ-IR יכולה להיות משמעותית, בהקשר הזה), שניהם נהנים מאוד מהיכולת של התופסים שלהם להשיג יארדים אחרי התפיסה.


שימו לב במיוחד למשחק הסקרינים של הצ'יפס במשחק הזה - כששתי הקבוצות נפגשו ב-2022, מהומס מסר 5 מסירות מדויקות מתוך 5 מאחורי ה-LOS, ל-53 יארדים ו-TD. הוא שיחרר את הכדור במסירות האלו תוך 2.4 שניות בממוצע.


כנראה שאין שני אנשים בליגה שהייתי מעדיף להפקיד את הפלייקולינג ההתקפי שלי בידיים שלהם, במשחק פוטבול על החיים שלי. אבל, וזה אבל גדול, כשזה נוגע בניהול המשחק המצב משתנה מהותית.


עד כמה ששנהאן מוערך כפלייקולר חדשני, כך הוא מושמץ כמנהל משחק שמרני. הוא האיש שהתרגלתם לראות עושה פאנט מה-45 של היריבה בדאון 4 ו-3 במשחק של פוזשן אחד. או כזה שמשחק על פילד גול בסוף מחצית, כשיש לו מספיק פסקי זמן ושניות על השעון כדי ללכת על יותר. זו מסוג ההחלטות שיכולות להתברר בסיכומו של יום ככאלו שמפסידות לך סופרבול. אצל אנדי ריד הבעיות נוטות להופיע במצבים קצת אחרים - הוא לרוב יהיה מספיק אגרסיבי בדאון 4, אבל לא מספיק עם דגל הצ'אלנג' שלו. כאוהד איגלס ותיק, זכורים לי כמה וכמה מקרים שבהם הזהירות שלו בתחום נתנה ליריבה מתנה שלא הגיעה לה להרוויח.


אל תופתעו אם נסיים את המשחק הזה עם כמה החלטות מוזרות מהז'אנר, ושיהיו לצד המפסיד הרבה הסברים לספק בהקשר הזה.



מאצ'אפ 4: התקפת המסירה של הניינרס נגד הפאס ראש והכיסוי של הצ'יפס


עם כל הכבוד לדיבו, איוק, מקאפרי וקיטל - אני לא אוהב את המאצ'אפ הזה מהצד של הניינרס, ולהערכתי הוא זה שיכריע את המשחק ברמה הטקטית. אני לא אוהב אותו משתי סיבות עיקריות: כריס ג'ונס והצמד סניד-מקדאפי.


נתחיל מכריס ג'ונס, שלדעתי הוא המועמד המוביל להפתיע ולקחת בסופרבול הזה MVP מהצד ההגנתי של הכדור. אני מאמין שספאגנולו ינסה לייצר על פורדי לחץ דרך בליצים במשחק הזה, אבל הוא יהיה די זהיר, מהסיבה הפשוטה שפורדי עושה העונה עבודה מצוינת נגדם: 16 מסירות ל-TD (ראשון בליגה), פאסר רייטינג 119.4 (ראשון בליגה), ב-9.9 יארדים לניסיון מסירה (ראשון בליגה).


כריס ג'ונס הוא הסיבה המרכזית שספאגס לא יהיה חייב להתבסס על הבליץ יותר מדי. הוא יודע להשתמש בו נכון, להעביר אותו לאדג' בדאון קריטי במיוחד, לעשות רוטציות בסנאפים המתאימים... ובמשחק הזה הוא מקבל מאצ'אפ מצוין - מול קו התקפה פריך במיוחד באמצע שלו: בשני משחקי הפלייאוף, הניינרס איפשרו 16 לחצים דרך האמצע של קו ההתקפה ב-79 סנאפים. לכריס ג'ונס יש העונה לפחות 3 לחצים בכל אחת מ-3 משחקי הפלייאוף. הנה דוגמא למה שהוא עשה נגד קו התקפה איכותי יותר של הרייבנס לפני שבועיים:



ואם לניינרס יש יחסית ראש שקט מצד שמאל של טרנט וויליאמס, אז המצב שונה מאוד מצד הימני של קו ההתקפה - שם הם מדורגים העונה במקום ה-30 בליגה ב-Pressure Rate Allowed - קרקע פורייה לג'ונס וג'ורג' קרלאפטיס לזרוע הרס.


צפו לראות את ג'ורג' קיטל מבלה בצד הזה לא מעט זמן כדי לסייע, ומנסה לשחזר פנקייקים כמו זה שאפה מול איידן האצ'ינסון לפני שבועיים:





כיחידה, הניינרס מדורגים העונה במקום ה-23 בליגה בחסימה למסירה - נתון שדי מחוויר לעומת קווי התקפה קודמים שהצ'יפס התמודדו איתם בפלייאוף (דולפינס - מקום 1, בילס - מקום 5, רייבנס - מקום 9).


אם נעבור רגע לפאזה הבאה של ההתקפה - קשה לי לתאר כמה אני מתרשם העונה מהמשחק של צמד הקורנרים של הצ'יפס. מקדאפי עושה הכול על המגרש, מכסה כל רסיבר, מייצר איבודים (5 פאמבלים שייצר) וגם עושה בליצים כשצריך (3 סאקים העונה). הוא אול-פרו בצדק מוחלט, אבל חברו לבקפילד, לג'אריוס סניד, קיבל פחות אהבה - לפחות עד אותו איבוד שגרם לו בזינוק של זיי פלאוורס לאנדזון.


היכולת שלו להידבק לרסיברים ב-Press ולשבש ראוטים קצרים ומהירים עשויה להיות קריטית במשחק הזה, בעיקר בדאונים של מסירה. הנה היילייט שלו מתחילת הפלייאוף נגד טייריק היל שגרם לי להתרשם במיוחד:




הגנת הצ'יפס מאפשרת להתקפות יריבות לשים בפלייאוף הזה רק 13.7 נקודות למשחק. זה שווה למקום רביעי במילניום הנוכחי. היא איפשרה ליריבה לשים נקודות על הלוח רק ב-7 מתוך 30 דרייבים בפלייאוף עד כה. זה קורה למרות שהגנת הריצה שלהם פחות טובה מהממוצע, ובעיקר בזכות הגורמים שתיארתי למעלה.


הזכרתי למעלה את המאזן של הניינרס ופורדי כשהם שמים מעל 20 נקודות על הלוח, אבל אם נסתכל על הצד של הצ'יפס - יכול להיות שמספר המפתח הוא 27: בעידן פטריק מהומס, הצ'יפס במאזן 12-0 כשההגנה מחזיקה יריבות על פחות מ-27 נקודות. מספר הנקודות הגבוה ביותר שהגנת הצ'יפס ספגה העונה - 27 (ההפסד בשבוע 6 לפאקרס).



מאצ'אפ 5: התקפות ריצה יעילות נגד הגנות ריצה פגיעות


בהמשך טבעי למאצ'אפ הקודם - נתחיל בנקודת התורפה הזאת בהגנה של הצ'יפס, שמתיישרת באופן לא ממש אידיאלי מול נקודת חוזקה מובהקת של התקפת הניינרס: במהלך העונה הרגילה, הצ'יפס איפשרו להתקפות ריצה יריבות ממוצע של 4.5 יארדים לנשיאה (מקום 7 מהסוף) ורשמו מאזן של 7 ניצחונות ו-6 הפסדים מול קבוצות שרשמו לפחות 110 יארדים על הקרקע.


לכריסטיאן מקאפרי יש בפלייאוף הזה, לבדו, 94 יארדים למשחק, עם ממוצע של 5.1 יארדים לנשיאה, ו-4 טאצ'דאונים.


ובאשר לשאר העונה, פשוט תראו את המספרים המטורפים האלה:



ההגנה של הצ'יפס הייתה העונה חלשה במיוחד בלהגביל רצים יריבים אחרי המגע הראשוני (3.4 יארד לנשיאה, מקום 3 מהסוף).


מקאפרי הוא כישרון של פעם בדור, אבל הוא לבד לא מספר את כל הסיפור. היכולת להשתמש גם באלייז'ה מיטשל, דיבו סמואל ואחרים מהבקפילד, היא מה שהופך את ההתקפה של הניינרס לכל כך דינמית. וזה עוד לפני שדיברנו על הסקראמבלים של פורדי.


איך הניינרס ינצלו בדיוק את החולשה הזאת של הצ'יפס? דן אורלובסקי, לשעבר קיובי די כושל וכיום אנליסט די מוצלח, מסביר איך ההתקפה של שנהאן יכולה לנצל את הרב-גוניות של שחקנים כמו קיטל ויוזצ'ק נגד הצ'יפס:



אז מה יעשו הצ'יפס? ישלחו עוד שחקנים מהסקנדרי לשחק נגד הריצה? לזה בדיוק הניינרס רגילים. התקפת הניינרס דורגה במהלך העונה הרגילה במקום ה-32 מבחינת ניסיונות מסירה (541 ניסינות בסך הכול), אבל במצבים שבהם עמדה מול 8 שחקני הגנה שהתייצבו לפני הסנאפ לשחק נגד הריצה (מה שנקרא: In the Box) - הניינרס דורגו במקום השני בליגה (90 ניסיונות מסירה). גם סגנון הריצה של הניינרס עובד כאן לטובתם - בכ-75% מניסיונות הריצה שלהם, הניינרס מריצים מהלכי Zone Blocking, בעוד שהגנת הריצה של הצ'יפס חלשה במיוחד בהתגוננות מול אלה (4.62 יארד לנשיאה - מקום 29 בליגה).


ועכשיו ל-Flipside של הסיפור הזה - גם הגנת הריצה של הניינרס לא מוצלחת בהרבה העונה, ובעיקר בפלייאוף הזה. הנוכחות של פרד וורנר (אגב, הוא כבר האיש עם הכי הרבה תיקולים בתולדות הפרנצ'ייז בפלייאוף) ודרה גרינלו לא מסייעת להאט התקפות ריצה יריבות. גם נגד הפאקרס (עם אארון ג'ונס) וגם נגד הליונס (בעיקר ג'אמיר גיבס), אפשר היה לראות כיצד מתאמי ההתקפה מטרגטים מראש ריצות מחוץ לתאקלים, ומשיגים כמות יארדים אדירה על הקרקע. בעקביות.


גם כאן, לניינרס יש אתגר לא פשוט, גם אם יקדישו עוד משאבים להתגונן נגד הריצה. איזייאה פאצ'קו מוביל העונה את הליגה ביארדים בממוצע לנשיאה כשהוא מתמודד עם קבוצות שמתמסרות להתגונן מולו:




כמעט 70% מניסיונות הריצה של הצ'יפס מגיעים ממערך Shotgun, עם ממוצע של 4.92 יארדים לנשיאה. ההגנה של הניינרס לא מצטיינת במיוחד כשהיא מתמודדת עם הריצה ממערך כזה - ומאפשרת 2.74 יארד לנשיאה - אחרי המגע הראשוני.


לסיכומו של עניין, יש כאן שני יתרונות מובהקים להתקפות במאצ'אפ הזה, והשאלה המרכזית שעולה כאן היא - האם אחת מהן תצליח לכפות על היריבה להתרחק ממשחק הריצה שלה? ונזכיר שוב - לברוק פורדי ממש לא כדאי להיכלא גם הפעם לפיגור משמעותי. הסיבה שאני בכל זאת חושב שעשויה להיות למשחק הריצה משמעות יחסית שולית לגורל ההתמודדות הזאת (בהשוואה למאצ'אפים אחרים) היא שבליגה של היום - משחק המסירה הוא זה שלרוב מכריע משחקים:


מאז שנת 2017, 87% מהקבוצות שניצחו משחקי פלייאוף היו יעילות יותר (מבחינת EPA) במשחק המסירה שלהן מהיריבה באותו המשחק. לעומת זאת, רק ב-58% מהמקרים הקבוצה שהייתה יעילה יותר על המגרש במשחק הריצה סיימה אותו כמנצחת.



מאצ'אפ 6: הקרב נגד הסטטיסטיקה


כידוע, כל הסטטיסטיקות נועדו כדי להישבר בסוף, והצגתי עד כאן לא מעט שיהיו קריטיות ביותר למשחק הזה.


אבל יש עוד שתי עובדות היסטוריות די תלושות, אך מרתקות, שנתקלתי בהן וקשה לי לגמרי לשים בצד.


בשלושים השנים האחרונות - בכל סופרבול בו קבוצה אחת נדרשה לטוס מזרחה למשחק, והשנייה נדרשה לטוס מערבה - הקבוצה שטסה מערבה היא זו שניצחה:


והנה עוד נתון מופרך אחד שכדאי (או לפחות אפשר) לשים אליו לב: ב-16 מתוך 19 הסופרבולים האחרונים, הקבוצה שלבשה את המדים הלבנים היא זו שניצחה את המשחק. הפעם יהיו אלה הניינרס.



הסיכום והבחירה שלי


אם אני צריך להסתכל על הסגלים של שתי הקבוצות האלו ממבט על - אני חושב שלצ'יפס יש כאן יתרון ב-5 מתוך 10 מערכים על המגרש, כולל ה-2 החשובים ביותר (קוורטרבק ואימון):

עמדה

יתרון

QB

צ'יפס

RB

ניינרס

WR

ניינרס

TE

תיקו

O-Line

צ'יפס

D-line

ניינרס

LBs

ניינרס

DBs

צ'יפס

ST

צ'יפס

Coaching

צ'יפס

אני גם חושב שיש לצ'יפס 3 מתוך חמשת השחקנים הכי טובים שצפויים להיות על המגרש בווגאס, לפי כושרם הנוכחי:


דירוג עוצמה ל-20 השחקנים הכי טובים בסופרבול:


  1. פטריק מהומס, קוורטרבק, צ'יפס

  2. כריסטיאן מקאפרי, ראנינג בק, ניינרס

  3. טראוויס קלסי, טייט אנד, צ'יפס

  4. כריס ג'ונס, דיפנסיב תאקל, צ'יפס

  5. טרנט וויליאמס, אופנסיב תאקל, ניינרס

  6. פרד וורנר, ליינבקר, ניינרס

  7. קריד האמפרי, סנטר, צ'יפס

  8. לג'אריוס סניד, קורנר בק, צ'יפס

  9. ניק בוסה, דיפנסיב אנד, ניינרס

  10. ג'ורג' קיטל, טייט אנד, ניינרס

  11. טרנט מקדאפי, קורנר בק, צ'יפס

  12. צ'ארווריוס וורד, קורנר בק, ניינרס

  13. ברנדון איוק, רסיבר, ניינרס

  14. דיבו סמואל, רסיבר, ניינרס

  15. דרה גרינלו, ליינבקר, ניינרס

  16. ברוק פורדי, קוורטרבק, ניינרס

  17. טריי סמית, אופנסיב גארד, צ'יפס

  18. אריק ארמסטד, דיפנסיב תאקל, ניינרס

  19. ניק בולטון, ליינבקר, צ'יפס

  20. דרו טרנקוויל, ליינבקר, צ'יפס


למרות החולשה ההתקפית שאפשר היה לזהות אצל הצ'יפס במהלך העונה, עדיין יש להם את מהומס, והם בהחלט העלו כמה וכמה הילוכים מאז תחילת הפלייאוף. מההגנה של הניינרס, לעומת זאת, שהפגינה פגיעות בנקודות משמעותיות לאורך עונה, לא זיהיתי מספיק התאמות ושיפורים ככל שעבר הזמן. למעשה, אם הניינרס יספגו במשחק הזה 24 נקודות ומעלה ועדיין יזכו - הם יהיו אלופת הסופרבול שספגה בממוצע את כמות הנקודות הגבוהה ביותר בפלייאוף של אותה עונה (יעקפו את הצ'יפס של העונה שעברה).


גם שאלת הניסיון וה-Championship Pedigree היא לרוב משמעותית במשחקים כאלה, ולצ'יפס יש היום שחקנים עם 48 טבעות סופרבול בסגל, מול 4 טבעות בלבד בצד השני.


בגמר ה-AFC כבר עשיתי את הטעות של להמר נגד מהומס. אני לא אעשה זאת שוב, בטח לא מול קוורטרבק צעיר (והרבה פחות יציב) כמו פורדי.


ההימור של למשחק הזה: צ'יפס 24 - ניינרס 20



 

הגעתם עד כאן? מעולה. אז תכירו שביום ראשון הקרוב אני גם מעלה פודקאסט עם שליח וואלה ספורט ו"פיק סיקס" לסופרבול בווגאס, יוסי כהן - שיספר על חוויית הסיקור מקרוב.


מזכיר שאם עוד לא עשיתם את זה, אתם יכולים לקבל עוד מלא תכנים בלעדיים (כולל ניוזלטר שבועי מדי יום שני) כקוראים רשומים באתר.


כל מה שצריך לעשות זה ללחוץ על הכפתור האדום ולהירשם:


 



333 views6 comments

6 Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
Guest
Feb 07
Rated 5 out of 5 stars.

סקירה נהדרת. מקיפה ומעניינת מאד.

Like
Replying to

תודה! שמח שנהנית והצלחתי לעניין! 😎

Like

Guest
Feb 07
Rated 5 out of 5 stars.

עבודה מצוינת ויסודית אורן. תודה!

Like
Replying to

תודה רבה! מעריך את הפרגון

Like

Guest
Feb 07
Rated 5 out of 5 stars.

אחלה טור נהניתי

Like
Replying to

תודה רבה! תמשיך לעקוב, יש עוד הרבה תכנים מעניינים בדרך 😎

Like
bottom of page